Jan 15, 2012

Eraser and pencil

hye there...

pernah x dgr cite sal mr pemadam and mr pensil???x pernah???ok meh sini nick cite...duduk elok2 depan comp kayh...baca dengan penuh persaan dan penghayatan...he5

pada satu hari...sebatang pensil dibeli oleh seseorang...terang2 la untuk tujuan kuliah kan...dia berasa sangat bangga coz akhirnya dia akan digunakan...gud for mr pensil...coz tujuan hidup dia akhirnya akan dipenuhi...

sampai satu masa...dia digunakan oleh pembeli...untuk menulis beberapa perkara yang dirasakan penting...si pensil nie happy sangat...then tetiba dia diletakkan ke tapi...dengan penuh pertanyaan di minda...si pensil memerhatikan tgn tuannya menyeluk kembali bekas pensil yang terletak di bucu meja....

pemadam dikeluarkan...tanpa byk tanya...pemadam di tenyeh dan di tenyeh dan di tenyeh berulang2 kali ke atas permukaan kertas...(bapok buruk muka pemadam masa kene tenyeh)....perkara yang sama berulang2 kali berlaku...

bila kelas tamat....pemadam dan pensil disimpan bersebelahan di dalam kotak pensil...berlaku sedikit perbualan di sana...

pensil :- pemadam...ko watpe???

pemadam :- buru gajah...=.="...of course la aku terbaring kat sebelah ko...=.=" nak buat ape lagi...kaki ngan tangan pon xde

pensil :- yea x yea jugak....erm...pemadam...aku nak mintak maaf...

pemadam :- for what???ko xde buat apa2 salah pon pada aku...did u???

pensil :- erm...aku mintak maaf...sebab aku slalu sakitkan ko...stiap kesalahan yang aku buat...setiap kesilapan aku yang ko betolkan....akan akibatkan diri ko kian menghilang...semakin kecil melalui setiap kesilapan and akhirnya akan hilang...

pemadam :- yup mmg betol aku akan hilang...poof!! vanish...tapi ape aku kesah...mmg aku diciptakan untuk membantu ko...x kesah ape yang ko buat...kalau salah aku akan perbetulkan...tu tujuan kewujudan aku...mmg benar aku akan hilang or bahasa kasarnya mati satu hari nanti...tapi aku sebenarnya gembira dengan kerja aku...so chin up bro...wat lek...wat cool...x maw sedih2...x ske ar tgk ko sedih...

ok tamat...

baca dah cite tu???well...hope korang baca la k...tujuan entry nie bukan untuk buat cerita zaman kanak2 and share kat korang...no its not...tapi nick nak guna cerita zaman kanak2 camni...untuk korang bandingkan dengan keadaan dunia skang...coz cerita zaman kanak2 nie byk maksud tersirat yang bleh kita kaitkan dengan dunia skang...and ade byk moral yang bleh remaja skang pelajari...faham x ape yang nick cakap???


ok...based on cerita pemadam and pensil nie...nick nak kaitkan dengan anak2 dan ibubapa...y???coz ramai anak2 muda skang pandang enteng/remeh pada ibu bapa/family sendiri...serious shit...true story and experience talking...


mostly ibu bapa/family dianggap sebagai satu ke-malu-an untuk mereka (anak2 muda skang)...kluar ngan family xnak...malu takut diejek...makan ngan family xnak...malau takut dipersenda...and mcm2 lagi la...lebihkan masa pada boyfie or girl or kawan instead of family...dont u know..bila korang jatuh tersembam makan tanah berulamkan rumput...seme tu akan lari...trust me...family je yang akan stay and stand by ur side...klu x caya...wait till ur own experience talking...



ok back to the relation of that story ngan realiti

bagi nick...mak ayah kita diibaratkan macam pemadam dalam cerita tu...and kita anak2 sebagai pensil...diorang selalu ada untuk kita...untuk membaiki setiap kesilapan yang kita buat...dalam cara mereka yang tersendiri...and kadang2...dalam membaiki kesilapan kita tu...mereka akan terluka...

terluka dari byk sebab (general factor...mind fvck...think by ur self)...tapi kita anak2 x peka dengan perkara tu...kita biarkan mereka jadi semakin kecil (semakin tua)...dan akhirnya hilang (mati)...then pastu baru la nak itu ini...

so...love ur parent/family like how they deserve...jgn hiraukan ape org lain nak kata...ingat dari mana korang  dtg dan sape yang besarkan korang...mereka jauh lebih penting dari mulut asing yang berkata2...



Peace no war~

1 comment:

shafiqbaharom said...

ni pemadam n pencil beli gne voucher buku 1malaysia ea? :p

 
;